maandag 4 februari 2013

Stoer kaartje

Vandaag toch wel één van de stoerste kaartjes die ik tot nu toe heb gemaakt. Ik ben begonnen het embossen van een stukje vellum en dat op een witte kaart geplakt. Daarna heb ik een stuk gewoon printerpapier onder handen genomen met distress-inkt. Eerst gekreukeld, toen met blauw (Faded Jeans) en bruin (Walnut Stain) bewerkt en opgeplakt. Daarna van kraft een label geknipt en bestempeld met een tekststempel en wat aankleding met de bruine distress inkt. Wat tapejes eronder, een toen in mijn lintjesdoos gedoken. Daar vond ik een zwart lintje dat ik heb vastgeniet. Ook nog een stukje lint dat ooit aan een kledinglabel heeft gezeten, een stukje touw en zo'n metalen kettinkje, heeft volgens mij ook ooit aan kleding gehangen. Ach, wie wat bewaart heeft wat en ik vond het er wel stoer uit zien.



Het is een echt mannenkaartje geworden naar mijn idee, en dat was nou net de bedoeling (met een aantal mannenverjaardagen in het verschiet mocht die voorraad wel even aangevuld).


Ik zag in de reacties bij mijn vorige bericht dat niet iedereen weet wat een pronkzitting is. Helemaal niet bij stilgestaan dat dit geen ABN (Algemeen Beschaafd Nederlands) is. Niet eens ABB (Algemeen Beschaafd Brabants), want zelfs binnen Brabant (en Limburg) heeft dit verschijnsel op verschillende plekken een andere naam. Het heeft in elk geval, zoals de meesten van jullie wel raadden, met carnaval te maken. Je kunt het 't beste beschrijven als "dorpscabaret", waarbij een aantal stoere mannen en vrouwen (ik zou het niet durven) sketches opvoeren en "tonproaten", zoals dat heet. Daarbij stellen ze meestal een typetje voor en doen hun "buut", waarbij ze moppen en grappen vertellen. Ook wordt er vaak gelachen om dorpsbewoners die een flater hebben geslagen het afgelopen jaar en wordt het naastliggende dorp een beetje belachelijk gemaakt (zoals dat andersom bij hen ook over ons dorp gebeurd.). Ik weet niet of het zo een beetje leuk klinkt, maar dat ligt dan meer aan mijn manier van schrijven dan aan de avond zelf, want ik heb (zoals elk jaar) weer in een deuk gelegen. Tot zover de cursus Brabants... En voor deze ene keer:
Houdoe wanne! Groetjes Joyce

9 opmerkingen:

  1. Haha mooi verhaal, klinkt super gezellig! Ik had al zo'n vermoeden dat het zoiets was. Je kaart vind ik trouwens helemaal te gek! Ik denk niet alleen een van je stoerste, maar zeker ook een van je mooiste kaartjes... Smaakt naar meer!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De kaart is super! Zoals Nadine schrijft, één van je toppertjes!
    Liefs
    Christine

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een superleuke stoere mannenkaart. Mooi de embossing op het vellum!! Bij ons in het durp noemen ze het tonproaten 'wedden dat je lacht'!

    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. En zo maak je je eigen designpapier. Heel mooi geworden.Groetjes, Nelleke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha Joyce,
    inderdaad een heel mooi stoer kaartje! En dat embossen, heb je dat in je cutttlebug gedaan ;-)))) Leuk eh?
    In Sittard noemen ze het Butereden (geen idee of ik het goed schrijf), maar ik snapte het toen je het schreef!
    Groetjes,
    GerJanne

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Gefeliciteerd met je cuttlebug! Ik zou ook niet meer zonder kunnen! En je hebt er al prachtige kaarten mee gemaakt, zie ik! Héél mooi dat embossen op vellum en het papier is ook leuk bewerkt met het kreukelen en inkt! Goe bezig!
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bedankt voor je cursus Brabants ; ) Ik had al het idee dat het zoiets moest zijn. Je kaartje is inderdaad lekker stoer. Prima voor een man. Dat kettinkje eraan vind ik een vondst. Die dingen ga ik voortaan ook bewaren.
    Fijne dag, Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooie stoere kaart. Gaaf effect hè printpapier zo bewerken?!

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het heel leuk als je een reactie achterlaat, ik lees ze met veel plezier!